fredag 29. mai 2009

ABC i ord og bilder ~ Vi tek føre oss M.....


I denne runden av ABC i ord og bilder er vi komne til M!!
Eg har denne gangen valgt å slå eit slag for MO JORDBRUKSSKULE!!
Mo jordbruksskule er over 150 år gamal, og har utdanna mange innan jordbruk. Det er ein internatskule, og det er elevane som sørger for all den daglege drifta. Dei har dyr og dyrkar grønnsaker og poteter...
I tillegg til dette har dei store flotte drivhus der det dyrkast BLOMSTER, og no folkens er vi nede i sakens kjerne....
Blomstrane som vert dyrka vert nemleg solgt vidare til den allmenne befolkning via blomsterutsalet...
Eg har kjøpt mykje av sommarblomstrane mine på Mo dei siste tre åra, og makan til berekraftige og flotte blomster skal ein leite lenge etter!!
Dei er kraftige og velutvikla, og ikkje minst så blomstrar dei villeg...
Prisane er det heller ikkje noko å seie på, amplane får ein t.d frå 100 kroner:0)
Store, flotte georginer kostar 20 kroner!!
Den dyraste blomsteren eg investerte i i år, var ein Canna til 60 kroner....
Derosm du er i Førdeområdet så er utsalet ope mandag - onsdag - fredag frå 12 - 16.
LØP & KJØP!!
Prydtobakken stifta eg fyrstegongsbekjentskap med i fjor. Ein nydeleg plante som bar utruleg med blomster.
Humla suser i hengelobeliaen...
Flugene ser ut til å trivast på Cannaen!!
Påfuglblomsten øverst i venstre hjørne er eit nytt bekjentskap, så den er eg spent på...
Løvemunn på høgre side er staute og ber utruleg flotte blomster.
Cosmoen nederst er og eit nytt bekjentskap:0)
I kjernen av ein georgine...
Nydeleg...
Flotte amplar for 100 kroner. Kraftige og fine blomar!!
Million bells i ein utruleg flott farge...
Den gule blomsteren er utruleg vakker....Har hatt av dei i mange år, men klarar aldri å lære meg kva den heiter;9)
For fleire påfunn på M, klikk deg inn HER

30 kommentarer:

Mitt hvite hus sa...

Herlige bilder...vi er så hedig å Stend Jordbrukskole i nærheten... har kjøpt litt hos de og vært veldig fornøyd...

Ønsker deg en fin pinsehelg..
Klem kerstin

Rimkogeren sa...

Smukke blomster, flotte skud. Blot et STORT minus, der er langt fra Lolland til MO JORDBRUKSSKULE.
God pinse

Jeanette Jess1 sa...

Flott innlegg og flotte bilder.
Det er en fantastisk årstid vi er inne i nå,skulle ønske jeg hadde ett snev av grønne fingre for jeg synes blomstrende hager er så flott,men det blir nok ikke her med det første ;o)
Ha en super pinse!!!!

Fjordheim sa...

Her var det jammen mange nydelige blomster.
Ønsker deg ei flott helg :)

Lise H sa...

Så mange flotte blomster og herlige farger :)!
God pinse!

MineSine sa...

Så flotte blomster og bilder :D
Jordbruksskoler er en kjekk sak å ha i nærheten :-)
Ha en flott pinse!

Vibeke sa...

Innom for å ønske deg en deilig pinse Line! Håper dere får fint vær og koser dere :o)

Her går kreftene i bølgedaler, inne i en periode med lite energi akkurat nå men det kommer bedre dager...Har fått diagnosen ME og det er en lettelse fordi jeg nå iallefall har fått greie på hva det er.

Klemmer og kos,
Vibeke.

Brit. (lille meg) sa...

Åååå! Så heldig du er som får tak i så rimelige blomster! :-) Skulle gjerne vært der, men det er altfor langt unna, dessverre.
Men i kveld skal jeg på såkalt blomsterlotteri. Kanskje jeg kan være heldig å vinne en plante eller staude. Utvalget skal være ganske bra. Om de har for salg, vet jeg ikke. Har aldri vært på dette før, selv om det visstnok er en tradisjon.
Du har iallfall gjort en god handel.
Ha ei flott pinsehelg!:-)

Anonym sa...

Der skulle jeg absolutt vært!! Heldig dere som bor i nærheten! Nydelige bilder av herlige blomster, blir i godt humør av dem! Ha ei fin helg, Line! Klemmer**

VELKOMMEN sa...

Så mange flotte blomster.
Ønsker deg en fin langhelg :0)

Anonym sa...

Det er rigtig rart at vide sig sikker på, at de planter, man ofrer tid og penge på er tiptop ;-)

Orlaug sa...

Flotte planter!!!!
Kom på noko når eg las innlegget ditt:I riktig gammal tid gjekk eg på husmorskule i Førde.....då vart alltid gutane på Mo inviterte på skulen vår ein kveld.
Fekk flott mat ( måtte jo vise våre husmorkunstar).....og underhaldning.
Har høyrt om dei som fann kvarandre den kvelden.......trur kanskje det var tanken bak det heile òg....!!
God pinsehelg!!

Malys krok sa...

Så flott valg, der du samtidig som du viser til Mo jordbruksskule,og kunne la oss få se så mye fin blomster. Passert godt til årstiden. Ønsker dere i Storemyra god pinse. Klem fra Margit.

Hobbygåsa sa...

Så mye flotte bilder! Ha en fin pinse!

Evami sa...

SÅ utrolig mange flotte planter på MO jordbruksskule. OG det er viktig å støtte de lokale,for kvaliteten er så utrolig mye bedre enn på Plantasjen og Oasen f.eks...
FLott bidrag Line:) Klem Eva Og riktig god pinse:)

Rune Eide sa...

De ser ut til å være vel verd pengene. Skal huske på stedet når jeg kommer forbi - det er Ikke SÅ langt unna!

Turid sa...

Et fargerikt og flott innlegg! Kjempefine bilder!
Ønsker deg og dine en riktig god pinse;)

Olga T sa...

Underbart vackra blommor du bjuder på i veckans inlägg!!

Petunia sa...

Jeg må bare si det samme som Kerstin...
Innleggene dine er alltid koselige, Line!
Ha en fin pinsehelg!

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Åjsann! Nå ble jeg satt 26 år tilbake i tid, da var jeg på NBU sitt landsstevne på Mo jordbruksskule. Der ble Gubben og jeg "TV-kjendiser" da vi danset, og det var egentlig før vi var sammen også.

God Pinse!

Gry sa...

Nydelige bilder! Og så heldig å ha et alternativ til kjedene

foto CHIP sa...

Så fina bilder på alla dessa blomster!
Ha en fin helg!

HildeS sa...

Blomster er så koselig da..

God pinsehelg

Miriam Elisabeth ツ sa...

Flott løsning og nydelige bilder. Ha en super helg!

Anna Lisa sa...

Nydelige bilder.
Ville bare innom for å ønske deg fin pinse
Klem

~♥~ Monica S sa...

der skulle vi visst ha vore.. men det vert vel dyre bloster å køyre heilt til Førde for å handle! :-)

Ha ei fiiiin helg!

Monica

Anonym sa...

Den som hadde hatt et slikt blomsterutsalg i nærheten!! Heldige du, og jammen har du tatt flotte bilder av blomstene også. :)

Beate sa...

Ja, her var det mye flotte blomster, og jeg får lyst å gå ut å handle mer blomster :) Flott å ha en sånn skikkelig plass å handle blomster, for det er ikke alltid kvaliteten på blomster er like god. Ønsker dere en riktig god pinse. Her i Herøy er fineværet kommet. Det skal nytes i hagen i dag, bryllup i kveld, en tur til volda i morgen, og grilling med venner i austefjorden hos svigers på mandag. Det kaller jeg en god pinse :)

amylin sa...

Flotte blomster!

LiBeReJo sa...

for noen utrolig vakre bilder:D
flott:D