fredag 28. august 2009

Kva skal vi finne på på Z??


He he, bilder frå Løveparken i Danmark vart redninga i denne runda;0)
Så min Z står for Zebra!!

Zebra er afrikanske equids best kjent for sine karakteristiske kvite og svarte striper. Stripene deira kjem i forskjellige mønster som er unike for kvart individ. Dei er vanlegvis sosiale dyr og kan sjåast i små harem til dei store flokkane. I tillegg til striper, har rank zebraer mohawk-aktig man. I motsetning til sine næraste slektningar, hestar og esler, har sebraer aldri vore verkeleg tamme.
Det er tre artar av sebra: Plains zebra, grevy`s zebra og mountain zebra.

Plains zebra og mountain zebra tilhøyrer subgenus Hippotigris, men grevy's zebra er den einaste arten av subgenus Dolichohippus. Sistnevnte lignar på eit esel medan førstnevnte to er meir hesteaktig.
Likevel, DNA og molekylære data viser at zebraer har monofyletisk opprinnelse. Alle tre tilhøyrer slekta Equus saman med andre levande equids. I visse område av Kenya eksisterar ikkje plains zebraer og grevy's Zebraer.
Zeraens unike striper og veremåte gjer disse dyrene mest kjente for folk.

Dei kan finnast i ei rekke forskjellige habitatar, til dømes grassletter, savanner,skog, fjell og kyståsar. Imidlertid har ulike menneskeskapte faktorer sterkt påverka zebra bestanden, særlig på grunn av jakt etter skinn og habitat ødeleggelse.Grevy's sebra og mountain zebra er dei artane som er mest utrydningstrua. Medan plains zebraer er ein rikare bestand, ein underart, den quagga bortimot fekk utrydda på slutten av forrige århundre.
Navnet "Zebra" kjem frå det gamle potugisiske ordet zevra som betyr "wild ass".

Uttalen er / zɛbrə / ZEB-rə internasjonalt, eller / zi ː brə / Zee-brə i Nord-Amerika.
(Eg fann informasjonen på ei engelsk wikipediaside, og brukte googletralator, så teksten kan innehalde feil eller manglar)
^ Wikipedia ^

Lysten på å sjekke ut fleire Z-innlegg?? Trykk HER!!

11 kommentarer:

Petunia sa...

Zebra er jo en inner tier! Men det syntes ikke lærerinnen min på barneskolen. Vi fikk i lekse om å skrive om et dyr og det siste hun sa da vi gikk ut av klasserommet, var at jeg ikke fikk lov til å skrive om hester. Jeg var en skikkelig hestejente på den tiden og alt handlet om hester. Dagen etterpå stilte jeg med to fullskrevne A4 sider om Zebra!
Frøken kunne ikke noe annet enn å le!
Flott valg av deg (og meg;))

Brit. (lille meg) sa...

Jeg er så imponert over dere som greier å finne noe på Z!
Flott svar på oppgaven!
Ha ei god helg, Line!:-)

Madame sa...

Sikke et fint valg til dennes uges Z - dejligt at se smukke dyrebilleder!

Rigtig god weekend til dig :-)

Anonym sa...

Zebra er fine dyr, og kanskje det eneste på Z? Men du; det jeg må si er at det forrige innlegget ditt gjorde mye inntrykk på meg, jeg får sånn respekt for alle dere som deler det som ikke er bare solskinn. Livet er sannelig ikke bare solskinnsdager. Takk, Line. Og ha ei fin helg. Varm klem fra meg**

Turid sa...

Et flott valg på Z! Og flotte bilder Line;-)
God helg til deg og dine!

Evami sa...

Løveparken står på ønskelista vår også! Og Zebra er et flott og fascinerende dyr:) Bra valg Line:) God helg til deg:) Klem

Olga T sa...

När jag såg dina bilder såg jag vilket vackert djur zebran är!!!

mormonsen sa...

Zebra er et flott Z-valg, som flere har gjort. Det jeg har registrert er at alle har veldig fine bilder av zebraen. Så enten er alle dyktiuge fotografer, eller så er zebraen særdeles fotogen. Eller kanskje et heldig sammentreff av begge deler? :)

Rimkogeren sa...

Også jeg har valgt zebraen som z-løsning.
Nu sidder jeg og tænker på, om zebraen er sort med hvide striber eller hvid med sorte???

Black Feathers sa...

Åh, jeg bare elsker zebraer, de er så kule også er de jo svarte og hvite ;D

Ja, det er et vanskelig og følsomt tema. Men er det noe som ligger ens hjerte nærmest enn våre barn? Som et lite frø eller fødte?

Stor klem til deg Line

Viola sa...

Herlig! Kjempeflotte og skarpe bilder av Zebraene! :) Tenk å ha så flott mønsterdrakt.. Jeg visste ikke at det var 3 forskjellige Zebra-typer. Og du verden, det opprinnelige navnet "Wild ass"?! Fnys.. Bra Zebraer ikke er språkkyndige - eller.. hvem vet.. ;)