torsdag 11. september 2008

Plommer i bøtter & spann:))

I dag har eg vore så heldig å fått plommer, masse plommer av Svigermor!!
Eg er både overvelda og glad, for no skal det syltast, lagast likør og frysast...
Men først og fremst tenkte eg at vi kunne gjere noko ut av plommefesten i dag, så eg laga plommepai(for første gong), og inviterte vener på kaffibesøk. Vi har hatt ein triveleg ettermiddag, og plommepaien smakte fortreffeleg..



Oppskrifta er som fylgjer:
PLOMMEPAI:


Botn:
60 gram mjuk margarin
2 1/2 dl kveitemjøl
1 dl melis
100 gram kesam
Fyll:
1 liter plommer
1 1/2 dl sukker
2 egg
2 dl matfløyte
2 ts vaniljesukker

Smuldre margarin og mjøl. Bland i melis og kesam og kna saman til ei smidig deig. Forsteik botnen på 200 grader i 10 minutt. Avkjøl.
Fjern plommesteinane, og legg plommer tett i tett i paiforma. Dryss på litt sukker. Visp saman resten av ingrediensane og slå over plommene.
Steikast på 180 grader i 45 minutt.
Serverast lunka med vaniljekrem eller vaniljeis.

Slenger med oppskrift på ei vanvittig god eplekake og...
EPLEKAKE:


125 gram margarin
1 dl mjølk
2 egg
2 1/4 dl sukker
3 dl kveitemjøl
2 ts bakepulver
2 epler i båtar(norske er best)

Egg og sukker piskast til eggedosis. Margarin og mjølk kokast opp og slåast varmt over i eggedosisen. Sikt i mjøl og bakepulver.
Takast over i ei smurt 24 form, og fordel eplebåtar på toppen.

Settast i kald omn, temperatur 200 grader i ca 30 minutt.

BON APETIT!!!

9 kommentarer:

AnneGrethe7 sa...

hmmmm...deilig :) dinna plommepaien skal prøvast. takk Line for at du deler oppskrifta:)
Klem

Unknown sa...

Vet, du, AKKURAT den samme plommepai oppskrifta har jeg brukt i flere år. Den er kjempegod. Forrige helg prøvde jeg den med epler fra hagen, og det var godt det også. I jula hadde jeg den på jule-dessert bordet, med skogsbær. nydelig!!!Med vaniljesaus til...nam...

Gamlå sa...

Kjenner lukta av plommepaien her jeg sitter nå. Den så jo bare så fristende ut. Skulle ønske jeg var den som hadde tålmodig het av å bake og sylte. MEN kanskje en dag så får jeg ånden over meg, og setter igang.
Ha en fin helg
Gamlå

Nunne sa...

TUSEN TAKK FOR OPPSKRIFTENE, de skal jeg notere i bøkene mine. Holder akkurat på å lage oppskriftbok til hytta.... hørt sånn tull? Neida, jeg må ha ei der ute også... ifall jeg baker noe godt engang vi er der...
Ønsker deg en god fredag!
PS... han attenåringen var jo en stasgutt!! :))

Made by KKann sa...

Hei hei..

Uhmmmmm..lukter godt! Smil!
Såå heldig du er som får plommer..

Sier som Nunne - stilig 18-åring!

Ha en fin fin fredag og helg!

Smil fra KKann

-Mitt lille rede- sa...

Mmmmm, såg god ut både paien og kaka, tusen takk for at du deler oppskrifta med oss :-)
Ser du også er sjukepleier :-) Hva jobber du innen? Jeg jobber for tiden på natt i hjemmetjenesten.

Ha ei fortsatt fin helg :-)

Synnøve sa...

Både eplekaka pg paien skal jeg lage.Så god ut.Ha en fin lørdagskveld.

Anonym sa...

Takk for herlige oppskrifter - skal ihvertfall lage eplekaka! Og jeg skriver ut oppskriftene og limer de inn i oppskriftsboka mi:)Ser ut til at dere har samme nydelige vær som oss - er det ikke bra deilig? Håper du koser deg med helga, Line:) Klemmer**

Besta sa...

de hørtes og så gode ut de kakene. takk for du deler oppskrifta. God helg, (misunner deg plommene.)