fredag 6. februar 2009

Haven

Imorges var trærne blitt våte,
og mulden bar duft av regn.
Og mulden - det var som en gåte -
bar duft av min barndoms egn.
Min sjel fikk et pust fra den have
hvor jeg var en prins som gutt.
Der kunde jeg klatre og trave
fra daggry til dagens slutt!

Langs elven gikk bronsestakittet.
Der stod jeg når sol gikk ned
og drømte og lengtet og tittet
og hatet min haves fred.
På elven fløt slanke snekker
som skulle en tur på fjord.
Men barnet har lengsler som rekker
utover den vide fjord.
Og høit i den store kastanjen
- i høide med byens spir -
der kunde jeg speide til Spanien
og lenger, ja til Algir!
Men nu - kan jeg fly over byen
med motor og larm og gny,
og ikke engang fra skyen
ser jeg så langt påny.

Så gikk jeg til haven imorges.
Jeg tenkte: Nu står dens trær
med bristende knopper og våres
i dette velsignede vær.
Nu kjenner jeg verden så vide,
men intet i den er mitt -
så nu er det kanskje på tide
å søke tilbake til sitt.
Men intet av det var tilbake
som kunne ha bragt mig trøst,
ei plenen jeg pleiet å rake
for løv i hver gyllen høst,
og ikke de hengende piler
og huset som stod for fall.
Der stod en garasje for biler
hvor hestene hadde sin stall.
Og bronsestakittet var revet.
Der løp nu et plankeverk
hvor engang min drøm har levet
og lengtet seg skjønn og sterk.
Og duften fra elven var ille,
det luktet av røk og fabrikk.
Fra gaten som engang lå stille
hvinte det vilt i en trikk.

Jeg skjenker mitt hjerte en gave
i duften av muld og regn -
en drøm om min barndoms have
med plener og hekk og hegn
og blomster som vugger og neier
med kalker av dugget gull...
For alt jeg i verden eier
er duften av regnvåt muld.

~ Rudolf Nilsen ~

8 kommentarer:

Brit. (lille meg) sa...

Å, Line! Nå får jeg vårfornemmelser, selv om det såvidt er februar og gradestokken viser minus 9 og vel så det...
Snøen ligger også som et lite teppe på marka, selv om det ikke er så mye. Det ER vinter, men diktet og bildene dine viser at våren ligger der og venter et sted.....

Anonym sa...

Så flott Line.....

Synes det er så koselig når folk legger ut dikt eller sanger her på bloggen. Jeg er veldig glad i dikt...

Nå har forresten vinden stilnet her hjemme hos meg, så jeg får nok sove godt i natt ;)

Ha en strålende helg Line....

Klem :)

FO - 2 sa...

Takk for vakkert påfyll i starten av helgen, kjære Line! :)
GOD HELG!
Klem.

Havfruen sa...

Takk for kommentar på innlegget mitt.
Nydelige ord og bilder her inne.

Senk skuldrene og kjenn det er fredag! Vi fortjener det.

Steinbokkjen ;o) sa...

Sååå fint kjære deg!
Nyyyyyydle bloma!
ha ei super duper helg
klem

Min lille krok i verden sa...

Takk for at du deler så mye vakkert med oss. Herlig dikt :-)
Ønsker deg og dine en riktig deilig helg. Gratulerer så mye med dagen på søndag!
Klem fra meg

Kate-Marita Pettersen sa...

Så nydelig da Line:)
De vakre bildene dine og diktet varmet virkelig selv om det er over 10 minus utenfor husveggen:)
En finfin lørdag ønskes deg og alle dine,
Klæm fra Kate:)

Anonym sa...

Takk som deler dette skjønne diktet:) Levde meg HELT inne i det, herlig Line! Vakre bilder også - kommer våren snart tro?? Håper du har en fin lørdagskveld, min venn:) Klem fra Randi**