tirsdag 24. februar 2009

Himmelsk munnfull....

I forbindelse med at Hilde(kona til Svigerfaren min) vart 50 år forrige helg

så vert eg spurt om eg ville lage ei kake(og potetsalat)...Eg er ikkje tungbedd på dette området, så det sa eg sjølvsagt ja til :0)

Eg har ein urimeleg trang til å prøve ut nye kaker når eg skal lage til sånne lag, og denne gange fall valet på OREOKAKE!!
Har høyrt så mykje om denne kaka, og det må seiast:
Den skuffa ikkje...

Her er oppskrifta
Du treng:
450 g Oreo(3pk)
100 gram smelta smør
2 pk tine naturell ost
eller 1 pk philadelphia
2,5 dl melis
1 pk fløyte
2,5 ss sukker
1pk toro sjokolademousse
3 dl melk til mousse

Slik gjer du:
1/4del av oreoane brekkast og leggast til side.
Ta resten av kjeksa i ein pose og knus dei.
Hell dei i botnen av forma og hell 100g smelta smør over.
Trykk dette litt ned i forma for at botnen skal bli fast og fin.
Mix kremost og melis slik at det blir ei luftig blanding.
Så mixar du fløyte og sukker til krem.

Bruk halvparten av fløtekremen og bland med ostekremen. (Bruk mixmasteren på lavaste nivå eller bland med en sleiv.)
Smør ostemassa på oreokakebotnen og dryss knuste biter av den 1/4delen av oreoene du la til sides i begynnelsen.Sett dette 30 min i kjøleskapet.
Mix så sjokolademousseen(følg pakningen) og smør den oppå osteblandinga.
Sett den så inn i kjøleskapet igjen i 1 time.
Til slutt smører du resten av kremen som du også la til side oppå kaka og pyntar den nett slik du har lyst:0)

Sidan vi skulle i selskapet kom snille Mamma heilt ifrå Volda for å vere barnevakt for våre søte små...
Dette hadde dei sjølvsagt lite imot, og i følge utsegna i etterkant så hadde dei det storveies i lag med Mormor på laurdagskvelden:0)

Måtte berre ta med dette herlege bildet av Fredrik og Mormora!

22 kommentarer:

Anonym sa...

Hei hei!
Ligger en utfordring til deg inne hos meg. Håper du tar den:)
Klem fra meg!

Gamlå sa...

Heisann

Den kaka så god ut det skal være sikkert og vist!!

Stor klem fra Gamlå

Bidraget ditt til " mykt " likte jeg også!!

Anonym sa...

Ja, denne kaka har jeg hørt en del om i det siste. Tusen takk for oppskrifta, dattera har bursdag neste uke, tror sannelig jeg skal bake denne - høres jo UMMM ut!! Koselig bilde av mormor og barnebarn:) Fin kveld til deg, Line. Klem fra Randi**

Anne-Lill sa...

Den kaka så bare nydelig ut :)

Sessan ☆ Prinsessan sa...

Guri så massa deilig kake, nu blev jag super sugen... PMS you see *kake kake kake*

Hoppas du har strålade dager söta!!

Kram

Made by KKann sa...

Vettu - nå blir ungene mine glade!! De elsker Oreo - jeg også..jeg smakte det første gang for mange år siden da jeg bodde i Amerika! Men altså - nå skal jeg bake - og jeg er sikker på at den faller i smak her hos meg! Så takk skal du ha - jeg visste ikke at det fantes en Oreokake!!
Thank you!

SmilKKann

~♥~ Monica S sa...

MMmmmm den har eg og hørt om.. trur eg må kopiere denne oppskrifta!! Oreos e berre så god!

Monica

Orlaug sa...

Åja, den kaka er fantastisk god...har ikkje laga den sjølv, men fått smake den hjå andre i familien.
Kjekt med mormorbesøk!

Turid sa...

Har ikke hørt om den kaken jeg, men den så VELDIG god ut!!!
Koselig at mormor kom på besøk da for å være barnevakt da. Og 50 års festen var sikkert gøy;)

Kate-Marita Pettersen sa...

Den kaka så fantastisk god ut!!!
Her sitter jeg på jobb og får vann i munnen, den hadde vært god å hatt et stykke av nå. Selv er jeg ikke flink å bake, så jeg blir skikkelig imponert av dine bakekunster:)
Ha en flott onsdag, Line,
Klæm fra Kate.
Ps, koselig bilde av din mamma og Fredrik:)

eie sa...

Hei Line,den kaka så bare heeerliiig ut.Har ikke prøvd den ,bare hørt snakk om den.
Jeg skal nok prøve den, og da skal du få tilbakemelding.Jeg får så lyst til og gi de to på bilde en god klem,de ser aldeles herlig ut...Jeg må vist slutte nå,kan ikke sitte oppreist så lenge,får så ont i magen.Må sitte i stolen min,finne riktig posisjon på den. Da går det ganske bra.Det er vist magesår.Håper det går over snart.Tåler ikke å få mat i magen.
Du får ha en fin dag i morgen.Klem fra meg!!!

Lill sa...

Hei hei:0)
Mmmmmm den kaka så berre lekker ut, kjekk du som deler oppskrifta:0)
Så koseleg med mormor besøk, og du bilde av mjukt var kjempestilig Line.
Nyt dagen
Smil frå Lill

Guttemamma sa...

Å,hjelpes meg -den ser fantastisk ut!! Orea,er det en spesiel sjokolade..?? Og hvor kjøper en den..??

Brit. (lille meg) sa...

Du er en flink kakebaker, Line!
Den oreokaka ser helt herlig ut.
Men det er en dyr kake, den kjeksen er ikke billig!
Flott bilde også!
Håper din dag blir fin!

Veronica sa...

Den kaken er bare helt nydelig! Sitter å vurderer om jeg skal lage en jeg også... hmmm.. Hehe..
Ha en fin onsdag. :)

~♥~ Monica S sa...

Hei hei!

Har ei utfordring til deg!

Monica

Julies sa...

Hei Line !
DEN ser jo god ut da ! Jeg får ståpels på både armer og bein hvis jeg må prøve ei ny kakeoppskrift, og jeg har ALDRI blitt bedt om å lage ei kake til selskap noengang !! Men å spise dem.... DET er en annen sak. Og i all beskjedenhet kan jeg påstå at jeg er en mester når det gjelder GJÆRBAKST - der er det ikke mange som slår denne dama her....
Sånne PENE kaker, som skal pyntes etter alle kunstens regler... nei takk ! Men denne kaka her er jo ikke PEN, liksom - den ser bare innmari god ut ! Kanskje jeg skal prøve.... Hm... Bloggverdenen er noen rare greier - når jeg til og med blir inspirert til å bake kaker.... nei, DA .....

Renathe sa...

Jeg har lenge hatt lyst til å prøve å lage oreokake, men det har bare blitt med tanken. Nå som jeg har en oppskrift derimot... ;) Takk!

Synnøve sa...

Den kaka fikk jeg vann imunnen av:)) Den må prøves en gang:))

Ha en fin ettermiddag:))

Evami sa...

Hei og hopp!

Den kaka der er god:) Jeg lagde den til bursdagen til min kjære og den ble en stor hit:)

Koselig bilde av mormor og Fredrik:)
Skjønner at de kosa seg,for dte er bestandig stas med besteforeldre:)


Ha en fin kveld:) KLem Eva

Petunia sa...

Kaken så himmels god ut! Og jeg er et skikkelig kakemonster og vet hva jeg vil ha!
Men har du oppskrift på potetsalat også - helst med creme fraiche også??? Skulle likt å ha en oppskrift på det som virkelig er god:)

eie sa...

Hei Line:Du kan ikke tro hva jeg har gjort.jeg har skrevet til deg inne hos meg.Orker ikke nå å få det over,så jeg håper du ikke har så mye imot og gå inn til meg og lese det.Er man dårlig så er det ikke alt som fungerer.Du skal ialle fall vite at jeg ble veldig glad for den trøsteklemmen du ga meg.Tenk at man skulle møte på en sykepleier når man trengte det som mest.Du får gå inn til meg å lese hva jeg har skrevet der.Stor klem til dere alle,og en fin helg.
Hilsen Evelyn!!!